Holland Outlet Mall (HOM)

In Zoetermeer had ontwikkelaar Provast plannen voor de Holland Outlet Mall (HOM). Deze fashion outlet mall zou de Zoetermeerse binnenstad een nieuwe impuls geven, omdat dit winkelcentrum binnen 60 minuten bereikbaar zou zijn voor 10 miljoen Nederlanders. Dit plan creëerde veel onrust bij bewoners en omliggende gemeenten.

Een van de redenen hiervoor is dat veel gemeenten kampen met leegstand in hun winkelcentra en de komst van de HOM zien als een mogelijke bedreiging. De provincie Zuid-Holland organiseerde op 21 juni 2017 een “tafeltjesavond” waar belanghebbenden konden inspreken. Namens D66 Zuid-Holland was Juliet van Oudenhoven aanwezig.

Op 11 september 2017 heeft de gemeenteraad van Zoetermeer de ontwikkeling van de HOM definitief stopgezet. Überhaupt was de provincie nog niet aan zet in dit dossier. In de gemeenteraad wordt verder nagedacht over de transformatie van het betreffende gebied. Voor vragen hierover kunt u daarom het beste terecht bij onze lokale fractie.