woensdag 10 november 2021

Bezuiniging infrastructuur Duin & Bollenstreek voorlopig schrappen

De begroting die tijdens de behandeling op 10 november is besproken bevat een voorstel om 20 miljoen te bezuinigen op de bereikbaarheid van de Duin en Bollenstreek, hiermee zou het budget bijna gehalveerd worden. De Duin en Bollenstreek is een gebied in Zuid-Holland bestaande uit de gemeenten: Noordwijk, Noordwijkerhout, Teylingen, Lisse en Hillegom.

De regio heeft in de afgelopen jaren een enorme groei gezien van zowel het aantal inwoners als bedrijvigheid wat heeft geleidt tot veel verkeersoverlast. Als de geplande bezuiniging doorgaat, zal deze verkeersoverlast alleen maar verergeren. Met name de verbindingen van en naar de A44 staan onder druk. Een verbinding die cruciaal is voor de verdere groei van de regio. Goede infrastructuur die klaar is voor de toekomst, is dus belangrijk. Verschillende gemeenteraden in de regio hebben de provincie inmiddels opgeroepen tot het schrappen van de geplande bezuiniging. Deze zet van de provincie is hen niet in de koude kleren gaan zitten. En dat is logisch, eerst gaat de geplande aanleg van de Duinpolderweg niet door en nu staat de regio nog een extra bezuiniging te wachten op een infrastructuur die al zo onder druk staat.

Vanuit verschillende lokale fracties uit de streek is gebleken dat de Gedeputeerde hier niet duidelijk over heeft gecommuniceerd. Dat is niet netjes, vindt D66. Een goede samenwerking tussen de provincie en de gemeenten is cruciaal in het aanpakken van alle uitdagingen die voor ons liggen. Niet alleen als het gaat om infrastructuur, zeker ook over woningbouw en de energietransitie.

D66 vindt het belangrijk dat er een sluitende begroting is. De fractie begrijpt daarom ook dat er op sommige posten bezuinigd moet worden. Echter, is het nu niet duidelijk waarom de bezuiniging juist in de Duin en Bollenstreek gevonden is.

“De provincie wil 20 miljoen euro bezuinigen op de bereikbaarheid in de Duin en Bollenstreek. Er is niet naar alternatieven gekeken. Dit gaat D66 te snel. Waarom in de Duin- en Bollenstreek en niet ergens anders? Eerst gaat de Duinpolderweg niet door en dan wordt er nog eens extra bezuinigd en dat terwijl de verkeersoverlast groeit. D66 stelt daarom voor de bezuiniging voorlopig te schrappen en eerst maar eens te onderzoeken of er alternatieven zijn.”

– Jeroen Heuvelink

D66 heeft tijdens de Statenvergadering een amendement ingediend die het College verzoekt om het besluit van 20 miljoen bezuiniging op de bereikbaarheid van de Duin en Bollenstreek voorlopig van de baan te vegen. Daarnaast roepen we het College op om meerdere opties voor de dekking van de bezuiniging aan de Staten voor te leggen.

• Lees hier de volledige spreektekst tijdens de Begrotingsbehandeling 2022.