dinsdag 9 november 2021

Terugblik Regiocongres 30 oktober 2021

Na twee jaar van online ontmoetingen en digitale oplossingen, was er zaterdag 30 oktober eindelijk weer eens de kans om elkaar in het echt te zien tijdens het Zuid-Hollandse regiocongres aan de RDM Kade in Rotterdam.

Om 13:00 trapte voorzitter Robert van Zijl zijn eerste fysiek regiocongres als voorzitter af met een warm welkom aan de leden, met daarbij een klein stukje geschiedenis over de locatie waar we die dag bijeen waren. Tijdens de speech van fractievoorzitter en lijsttrekker van D66 Rotterdam Chantal Zeegers werd voorzichtig de rode draad van de dag al duidelijk; wonen en klimaat. Twee thema’s die erg actueel zijn en richting de komende Gemeenteraadsverkiezingen steeds vaker naar voren zullen komen.

Zoals altijd op een regiocongres moest ook het officiële gedeelte afgehandeld worden; in een korte ARV werd de begroting gepresenteerd en vastgesteld. Door corona zijn er weinig uitgaven geweest en was de penningmeester met weinig uitleg er zo doorheen en kunnen we met een gerust hart de komende verkiezingen in.

Na de inhoud was het tijd voor verdieping, met twee deskundige panels onder de leiding van Peter Paul Lippinkhof en Lina Hosking gingen de leden in gesprek over de thema’s Wonen & Wijkaanpak en Energietransitie in de praktijk. Onderwerpen die perfect passen bij de huidige maatschappelijke discussies en die dus veel gespreksstof en vragen opleverden. Dit was ook te merken in de daaropvolgende pauze; iedereen was zo druk met elkaar in gesprek dat Ria maar alvast begon met haar speech over wat de Provinciale Staten allemaal bezighoudt op het moment. Ook daar weer de thema’s wonen en duurzaamheid, maar ook cultuur staat hoog op de agenda. De fractie gaat de komende tijd een aantal werkbezoeken afleggen om zich meer te verdiepen in diverse onderwerpen en gaf aan altijd open te staan voor ideeën en een kop koffie.

Als verrassing voor de leden waren de twee kandidaat-voorzitters uitgenodigd om zichzelf voor te komen stellen en vragen te beantwoorden. Hier werd gretig gebruik van gemaakt en er ontstonden dan ook levendige discussies over de toekomst van de partij, de visies van Janarthanan Sundaram en Victor Everhart over de rol van de voorzitter en hoe zij hun functie wilden gaan combineren met hun dagelijks leven. Bij het verzenden van de nieuwsbrief zijn de stembussen al gesloten, maar we hopen dat de aanwezige leden die middag een overwogen keuze hebben kunnen maken.

Waar nieuwe bestuursleden aantreden, gaan er ook weer een aantal weg. Helaas konden van de vier afzwaaiende bestuursleden er drie niet aanwezig zijn door verschillende omstandigheden, maar van Peter Paul konden we wel fysiek afscheid nemen. Hij nam de hartelijke woorden en de bloemen van voorzitter Robert ook namens de andere vertrokken bestuursleden in ontvangst. Ook via deze weg willen we Peter Paul, Sabine, Monique en Bastiaan van harte bedanken voor hun inzet voor het bestuur.

Aan al het goede komt een eind, dus ook aan het congres. Met een knallende speech van Tweede Kamerlid Raoul Boucke over energie, duurzaamheid en het werk in de Kamer sloten we deze inspirerende dag af. Uit het napraten bij de borrel bleek maar weer hoe wij D66’ers het fysiek bijeenkomen hebben gemist, dus laten we hopen dat dit snel weer mogelijk is.