dinsdag 2 november 2021

In memoriam – Elida Tuinstra

Het droevige bericht heeft ons bereikt dat Elida Tuinstra is overleden. Elida Tuinstra is in 1970 lijstrekker geweest voor de Provinciale Staten van Zuid-Holland namens D66, en heeft uiteindelijk van 1970 tot 1973 in de Staten gezeten. Ze was hiermee een van de eerste Statenleden namens D66 in de provincie Zuid-Holland.

Naast haar Statenwerk heeft Elida veel betekend voor de partij. Zo is zij voorvechter geweest van abortus en euthanasie in de Eerste en Tweede Kamer. Een progressief geluid wat heeft geleid tot een wettelijke regeling voor euthanasie in 2002. Nederland was hiermee het eerste land ter wereld waar euthanasie wettelijk geregeld werd.

Voor lange tijd is Elida woonachtig geweest in Oegstgeest. Ze was hier onder meer actief als gemeenteraadslid en vrijwilliger. De lokale afdeling heeft een bericht geschreven welke hier te lezen is.

Elida is 90 jaar geworden en was tot voor kort nog zeer actief binnen de vereniging. Wij danken Elida voor al haar inzet in de Staten en daarbuiten, en wensen haar nabestaanden heel veel sterkte toe.

Ria Oosterop – fractievoorzitter D66 Zuid-Holland (2016 – heden)