woensdag 3 februari 2021

Alleen op de wereld in Zuid-Holland

Door de coronamaatregelen worden natuurgebieden overspoeld door wandelaars en fietsers. Toch zijn er – ook in Zuid-Holland – plekken te vinden waar je gewoon in alle rust kunt ronddolen. In Kijfhoek en Bierlap bijvoorbeeld, een duingebied in Meijendel dat in beheer is van Dunea.

Het is druk in de natuur en dat baart soms zorgen. Zo heeft Natuurmonumenten onlangs opgeroepen om vooral natuurgebieden niet met de auto te bezoeken en op zoek te gaan naar alternatieven, bijvoorbeeld  extra vroeg gaan, op een doordeweekse dag of naar een stiller gebied. Kijfhoek en Bierlap is zo’n gebied. Een uitgestrekt en ongerept gebied, dat uitsluitend toegankelijk is met een aparte dagkaart. Doordat het aantal beschikbare kaarten beperkt is, is rust hier gegarandeerd.

De duinen van Kijfhoek en Bierlap herbergen veel planten en dieren en de grote variatie in landschap maakt dat er voor veel soorten een geschikt leefgebied is te vinden. Door het terrein lopen geen uitgezette wandelroutes en je kunt hier urenlang dwalen over de kronkelige wandelpaden, die zijn aangegeven met groene paaltjes. Sommige paaltjes hebben een nummer, zodat je altijd de uitgang weer kunt terugvinden.

In Zuid-Holland zijn natuurlijk veel meer plekken te vinden waar je buiten de gebaande paden van de natuur kunt genieten. Ken jij een wandel- of fietsgebied waar je je alleen op de wereld waant en waarop je de leden van D66 op wilt wijzen? Laat het weten via d66@pzh.nl