woensdag 16 december 2020

Leden voor regionale verkiezingscommissie gezocht

Het regiobestuur zoekt een voorzitter en twee leden voor de regionale verkiezingscommissie die de afdelingscommissies in Zuid-Holland ondersteunen bij het voorbereiden van de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.

Hoe werkt de regionale verkiezingscommissie? De regionale verkiezingscommissie is vooral ter ondersteuning van de lokale verkiezingscommissies. Elke afdeling in de regio Zuid-Holland heeft zijn eigen verkiezingscommissie. De lokale verkiezingscommissie:

• Adviseert het lokale bestuur omtrent procedures en tijdspaden;
  • Bepaalt tijdens ledenvergadering en e-voting welk leden stemgerechtigd zijn, verzorgt de stemming en deelt de uitslag mee aan het bestuur en aan de leden;
  • Draagt zorg voor een tijdige en juiste aanlevering van de kandidatenlijst bij het hoofdbureau van de gemeente.

Als er vragen zijn uit de lokale verkiezingscommissie kunnen deze worden neergelegd bij de regionale verkiezingscommissie. Ook als er een meningsverschil is tussen leden van de lokale verkiezingscommissie, of tussen de verkiezingscommissie en het afdelingsbestuur, kunnen zij terecht bij de regionale verkiezingscommissie.

De regionale verkiezingscommissie bestaat naast de voorzitter uit minimaal twee leden. De voorzitter en de leden worden benoemd door de leden tijdens de eerstvolgende ARV of middels een e-voting. Om de regionale verkiezingscommissie voor te bereiden op haar taken, verzorgt het landelijke bureau een handreiking en een training.

Profiel voorzitter
De voorzitter werkt vooral als trekker van het proces. Hij/zij:

• Legt indien nodig contact met de lokale verkiezingscommissies;
  • Bewaakt procedures en overziet consequenties van gemaakte keuzes;
  • Informeert het regiobestuur en andere betrokkenen;
  • Stuurt leden van de verkiezingscommissie aan, overlegt met hen en zorgt dat de commissie gezamenlijk tot besluitvorming en uitvoering komt.

Wil je meer weten over deze vacatures? Neem dan contact op met de secretaris van het regiobestuur, Marc Gaulard. Wil je direct solliciteren? Stuur dan een bericht met motivatie en kort cv naar  secretaris@d66zuidholland.nl