zaterdag 18 januari 2020

Jeroen de Lang (Barendrecht) is de D66-Zuid-Holland Vrijwilliger van het Jaar

Een politieke vereniging bestaat alleen dankzij de vele vrijwilligers die vaak al hun vrijetijd besteden aan D66. D66 Zuid-Holland wil die vrijwilligers in het zonnetje zetten en heeft daarom een prijs voor de Vrijwilliger van het Jaar in het leven geroepen. Winnaar is dit jaar Jeroen de Lang.

Lees hieronder het juryrapport over de genomineerden:

Het regiobestuur heeft na haar oproep een groot aantal nominaties ontvangen, vaak vergezeld van passievolle betogen. Na ampel beraad heeft de jury 3 kandidaten geselecteerd:

Dit zijn, in willekeurige volgorde:

• Henk Tiesma- Capelle ad Ijssel
  • Wietske Veltman- Oegstgeest
  • Jeroen de Lang- Barendrecht

Henk:

Je bent al heel wat jaren actief binnen D66 Capelle aan den IJssel. En sinds een paar jaar als voorzitter van de vereniging. Deze rol vervul je op zeer actieve wijze. Naast bestuurder ben ze ook zeer actief met flyeren, canvassen, bezoeken van vergaderingen, je zit in vele commissies en je bent sinds 2018 ook nog burgerraadslid van de Capelse gemeenteraad.

Ook breng je altijd verslag uit aan de leden van de vele D66-congressen die je bezoekt. Een verbinder en een duizendpoot en een terechte genomineerde.

Wietske:

Je bent al jaren actief voor D66 op het gebied van de inhoud en gedachtenvorming. Heel belangrijk!

In het verleden was je al lid van de programmacommissie van D66 provincie Groningen en D66 Oestgeest.

Vorig jaar was je voorzitter van de verkiezingsprogrammacommissie van Zuid-Holland. En voor die rol ben je genomineerd.

Je hebt vol overgave jouw professionele kennis en kunde meegebracht in het traject om te komen tot het Zuid-Hollandse verkiezingsprogramma.

• kennis: uit de praktijk én theorie van onderwerpen als bijvoorbeeld herindelen versus bestuurlijk samenwerken
  • kunde: je hebt in verschillende werkvormen hele groepen begeleid om samen tot inzichten te komen, bv in het worldcafé

Dit heeft geresulteerd in een sterk en doordacht verkiezingsprogramma dat zonder twijfel ook heeft bijgedragen aan het verkiezingsresultaat in Zuid-Holland.

Voor al dit werk, dat heel belangrijk is maar onzichtbaar is voor veel mensen, ben je een terechte genomineerde.

Jeroen:

Je bent D66’er in hart en nieren. In een kleine afdeling als Barendrecht, met weinig leden, komen veel functies meestal samen bij één en dezelfde persoon. Jij bent zo’n onmisbare duizendpoot, alleskunner en regelaar.

In de afgelopen tijd ben jij zoveel geweest: penningmeester, algemeen bestuurslid, secretaris, kok, ober, gastheer, vervangend voorzitter, fotograaf, webbeheerder, canvasser, organisator, logistiek medewerker, administrateur, motivator, aanspreekpunt, contactpersoon, onderzoeksjournalist, chauffeur…

Dankzij jou functioneert de afdeling! Dat maakt jou een terechte genomineerde.

En dit alles doe je terwijl je gezondheid je regelmatig in de steek laat. Jijzelf citeerde daarover vanuit het ziekenhuis een wijs man: ‘Elk nadeel heb zijn voordeel: het feit dat ik een chronische aandoening heb, zorgt dat ik over zoveel tijd beschik om aan D66 te besteden’.

De rode draad in deze nominaties is dat deze mensen allemaal al heel lang actief zijn voor D66 en in verschillende rollen.

Maar er kan er maar 1 winnen. Jeroen, uit de nominaties sprong jij eruit.

Het bestuur van D66 Zuid-Holland is diep onder de indruk van je werklust en optimisme. Dit verdient een blijk van waardering. Ik feliciteer je van harte met het winnen van de allereerste prijs van D66 Zuid-Holland voor de Vrijwilliger van het Jaar.