woensdag 13 november 2019

D66’er in de regio: Elze Woudstra

Na juni 2016 lid te zijn geworden ging zij meteen aan de slag voor D66. Eerst in Den Haag waar zij meehielp bij verkiezingsacties en het wijkteam Centrum. Na het kopen van een huis in Rijswijk stelde zij zich kandidaat voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Aan het woord is Elze Woudstra over haar werkzaamheden als raadslid in Rijswijk.

“Ik houd me bezig met verkeer en vervoer, economie, dienstverlening, groen & blauw en dierenwelzijn. Ook ben ik lid van de auditcommissie. Een diverse en boeiende portefeuille waar in Rijswijk genoeg op te doen is. We werken hard aan een Bruisend Rijswijk, we weten dat het kan.”

Waar ben je trots op?
“Trots… altijd een beetje lastig als het over jezelf gaat. Ik vind het bijzonder om deel uit te maken van de gemeenteraad. Een rol die dagelijks om inzet vraagt, op inhoud en om contact met leden en mensen op straat – die combinatie bevalt mij heel goed. Als fractie werken we hard aan een positieve kijk op de toekomst van Rijswijk, die is hard nodig. Ik ben er trots op dat we onze punten aan het realiseren zijn – van meer kansen voor ondernemers tot de start van een nieuwe kijk op mobiliteit en een actieplan verkeersveiligheid. Dat gaat niet zomaar: het was een turbulente periode rondom de verkiezingen en vervolgens viel na acht maanden de coalitie. De emoties liepen hoog op. Ik ben er trots op dat we als fractie in gesprek blijven met iedereen. We blijven zorgen voor een positieve inhoudelijke discussie in de raad en met de inwoners en ondernemers. We roepen niet als hardste en werken gestaag door aan wat we willen realiseren.”

Waar vind jij dat de regio de afdeling versterkt of kan versterken?
“De regio staat sinds in Rijswijk steeds op de agenda. De contacten tussen de verschillende D66-fracties zijn er en bouwen we momenteel uit. In Rijswijk is het woord regio niet positief: er komt en buurt zonder buslijn komt te zitten, vernieuwing en onderhoud van bruggen en de aanleg van een tunnel bij de Beatrixlaan gebeuren niet of zijn onzeker, de communicatie over maatregelen aan de Vliet loopt mis. Dat is niet het hele verhaal en zie ik dat graag anders. Ik denk dat we door elkaar te bellen en elkaar beter te kennen meer kunnen doen. Een bezoek aan de buren of bijvoorbeeld een maandelijkse informele thema-avond lijkt me een goed idee. Een avond waarop je je belangrijkste punt kan inbrengen en inhoudelijk informatie kan ophalen om dit voor elkaar te krijgen zou volgens mij goed zijn. Dan is er meer inzicht in de verschillen en de overlap, minder mening, meer gesprek – zo bereiken we meer en versterken we elkaar ├ęcht.”