dinsdag 8 januari 2019

Uitstoot van PFOA door Chemours baart zorgen

Op 2 januari heeft D66 vragen gesteld aan het provinciebestuur over Chemours. In een brief met de laatste stand van zaken bij Chemours wordt gesproken over de PFOA verontreiniging in het afvalwater. In deze brief wordt in het midden gelaten of deze verontreiniging ontstaan is vanuit historische vervuiling van het gebied met PFOA of als restproduct van GenX.

Statenlid Anneke Wijbenga maakt zich grote zorgen. “In een eerder stadium is er een grootschalig onderzoek in het gebied geweest naar de effecten op de gezondheid van de omwonenden. Nog altijd zijn er in het gebied veel zorgen rondom de gevolgen op de gezondheid. De vraag is of de omwonenden over deze nieuwe informatie zijn geïnformeerd. En waarom zou de  door Chemours aangevraagde uitbreiding van de vergunning voor een indirecte lozing van de zeer zorgwekkende stof PFOA niet kunnen worden geweigerd?”

De vragen die Anneke Wijbenga in nauw overleg met D66 Dordrecht aan het provinciebestuur stelde, doen veel stof opwaaien, bleek bijvoorbeeld uit een bericht in het Algemeen Dagblad twee dagen later.