vrijdag 22 juni 2018

Ria Oosterop-van Leussen gekozen als lijsttrekker D66 Zuid-Holland

Op 20 maart 2019 doet D66 in Zuid-Holland mee met de Provinciale Statenverkiezingen. De afgelopen weken konden de leden van D66 Zuid-Holland hun nieuwe lijsttrekker kiezen. Ria Oosterop-van Leussen is gekozen als lijsttrekker PS2019.

Van de 6.561 stemgerechtigde leden brachten 1.176 leden (17,9%) hun stem uit; 1.090 leden (92,7%) hebben hun stem uitgesproken voor Ria. Er waren geen andere kandidaten. Vanaf 6 juli 2018 kunnen leden zich kandidaatstellen voor de overige posities op de lijst.

Het bestuur van D66 Zuid-Holland is ontzettend blij met onze lijsttrekker voor de komende verkiezingen. Regiovoorzitter Monique Bonsen: “Ria Oosterop heeft de energie, de ervaring en de verbindende kracht om de stevige positie van D66 in de Provinciale Staten van Zuid-Holland te verankeren. Met haar gaan we het verschil maken. Wij feliciteren de leden in Zuid-Holland met deze lijsttrekker.

D66 is op dit moment met zeven zetels vertegenwoordigd in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Ria Oosterop hierover in haar kandidaatstelling: “De D66-fractie heeft zichzelf de afgelopen Statenperiode zowel binnen als buiten het Provinciehuis ‘op de kaart gezet’. Door de contacten met de lokale fracties en de vele werkbezoeken waren we zichtbaar en dat is wat mij betreft noodzakelijk, want ik ben er van overtuigd dat je beleid niet alleen van achter je bureau maakt en dat het belangrijk is dat beleid af te stemmen met die lokale fracties en (andere) stakeholders.

Ria is fractievoorzitter D66 in de Provinciale Staten. In 1990 werd ze raadslid in de gemeente Zoetermeer, daar was ze van 1994 tot 1998 wethouder. In 2000 werd ze geïnstalleerd als burgemeester van de Noord-Hollandse gemeente Graft-De Rijp. Daarnaast was ze in 2006-2007 een half jaar waarnemend burgemeester van de aangrenzende gemeente Schermer. In 2015 gingen de gemeenten Graft-De Rijp en Schermer op in de nieuwe gemeente Alkmaar. Naast haar activiteiten voor D66 is ze toezichthouder bij diverse maatschappelijke en culturele organisaties.