woensdag 20 juni 2018

Schoolvoorbeeld van duurzaam denken en doen

Een half jaar na de uitreiking van de Duurzaamheidsprijs 2017 aan het Da Vinci College namen D66 Leiden en de fractie van Zuid-Holland een kijkje op locatie. Heel mooi om te zien dat het winnende zonnepanelenproject niet op zichzelf staat. Zowel de school als de leerlingen bruisen van ideeën over duurzaamheid en energietransitie.

Na een hartelijk welkom door bestuursvoorzitter Hans Freitag leidt rector Rector Annick Dezitter het gezelschap door het schoolgebouw. In verschillende lokalen staan groepjes leerlingen klaar om een presentatie te geven over projecten waaraan zij werken. Zo vertellen een aantal technasiasten enthousiast hoe zij in het kader van de Young Solar Challenge de bouw van hun boot hebben aangepakt en onlangs de derde plaats wisten te bemachtigen tijdens de NK ZonneBootRace in Akkrum. Een ander groepje leerlingen laat zien hoe zij hebben gewerkt aan het ontwikkelen van een duurzaam gerecht in opdracht van een cateringbedrijf en nu bezig zijn met een project over slim watergebruik in woonhuizen.

Vervolgens brengen we een bezoek aan Technolab Leiden, dat is gehuisvest in de kelder van het Da Vinci College en waarmee intensief wordt samengewerkt. Technolab wil jongeren enthousiast maken voor natuur en techniek door ze zelf dingen te laten ontdekken en leerlingen, leerkrachten en bedrijven met elkaar te verbinden. Bij de uitvoering van het zonnepanelenproject was Technolab nauw betrokken.

We sluiten het werkbezoek af met een bezoek aan de 654 zonnepanelen op het dak van de school. Anneke Wijbenga, een van de juryleden van de Duurzaamheidsprijs 2017, verwoordt nog eens waarom dit project als winnaar uit de bus is gekomen. “Wij zijn onder de indruk van de integrale aanpak van het da Vinci College. Het omvat alle P’s van duurzaamheid: people (onderwijs) planet (minder CO2) én profit(kostenbesparing). Van het opstellen van een business case tot en met de uiteindelijke plaatsing van de zonnepanelen: de leerlingen hebben het allemaal zelf bedacht en uitgevoerd. Dit is betekenisvol onderwijs van de 21e eeuw waarbij kennis, vaardigheden, eigenaarschap en actief handelen worden gecombineerd.”