maandag 13 maart 2017

D66 Zuid-Holland gaat uitgebreid op campagne in onze regio

Vandaag trekt de fractie en het regiobestuur van D66 Zuid-Holland door de provincie. In het kader van “goed werk, goede zorg, goed onderwijs” bezoeken we ondernemers, zorginstellingen en scholen. Met de D66-campagnebus doen we vandaag maar liefst negen plaatsen aan.

Goed werk

D66 Zuid-Holland bezoekt vandaag Decos in Noordwijk. Dit duurzame softwarebedrijf is volledig papierloos en moedigt zijn werknemers aan om duurzaam te werk te gaan. De bedrijfsauto’s van Decos rijden volledig elektrisch en het pand is energieneutraal. Ook op innovatiegebied levert Decos een grote bijdrage. Het bedrijf is een voorloper op het gebied van robotica en het parkeerterrein doet dermate buitenaards aan, dat de ESA haar Mars Rovers erop getest heeft.

In het kader van goed werk bezoekt D66 Zuid-Holland tevens de onderneming Tomato World in het Westland.

Goede zorg

In Leiderdorp brengen we een bezoek aan de Entree. Dit transformatieproject tegenover het Alrijne Ziekenhuis heeft een laboratorium- en kantoorpand omgevormd tot 33 sociale huurwoningen en 20 zorgappartementen. Dit succesvolle traject kon rekenen op meer dan duizend reacties van geïnteresseerden. Alle woningen zijn daarom inmiddels verhuurd. De sociale huurwoningen zijn bestemd voor starters en doorstromers die weer ruimte maken voor andere starters in de regio. De bewoners van de zorgappartementen krijgen goede zorg, wonen vlakbij het ziekenhuis en kunnen in de gemeenschappelijke ruimte contact onderhouden met de andere bewoners.

Goed onderwijs

Daarnaast bezoekt D66 Zuid-Holland vandaag het Fioretti-college te Lisse. Op deze school wordt goed geëxperimenteerd met passend onderwijs. Dit houdt in dat de leerlingen vakken op verschillende niveaus kunnen doen. Dit stimuleert hen enorm en voorkomt dat excellente scholieren “op de rest moeten wachten”. Bovendien is hierdoor meer tijd om de leerlingen te ondersteunen die het vak moeilijker vinden dan de rest. Zo kan iemand bijvoorbeeld qua Engels doorstomen naar vwo-niveau, terwijl wiskunde op een lager niveau gevolgd wodt – en vice versa. De aansluiting op vervolgonderwijs met betrekking tot diploma’s en certificaten vormt nog een probleem. Dit is door het Fioretti-college goed onder de aandacht gebracht van de aanwezige politici.

Op vele andere plekken in de provincie Zuid-Holland wordt natuurlijk ook aan goed onderwijs gewerkt. Daarom bezoekt D66 Zuid-Holland vandaag ook de brede school Ter Does (Hoogmade), de prof.dr. Leo Kannerschool (Oegstgeest) en de Bibliotheek (Schiedam).

Foto’s

Fioretti-college, Lisse

Fractievoorzitter Ria Oosterop helpt leerlingen bij de quiz van D66 Zuid-Holland

Kamerlid Stientje van Veldhoven wordt begroet door een robot van Decos

De Bibliotheek, Schiedam

Tomato World, Westland

Werkbezoeken

Benieuwd naar waar wij nog meer geweest zijn? Kijk op deze kaart en klik rond!