woensdag 18 januari 2017

Maskerade-woning wint Duurzaamheidsprijs Zuid-Holland

Afgelopen weekend vond de uitreiking van de Duurzaamheidsprijs Zuid-Holland plaats. Via de website van D66 Zuid-Holland kon iedere geïnteresseerde, ook als zij niet lid waren van D66, stemmen op een viertal duurzame initiatieven uit de regio. Het Maskerade-project Heywonen, in de Rotterdamse wijk Heijplaat, kon rekenen op de meeste steun uit het publiek. Namens Heywonen nam Will Troch de Duurzaamheidsprijs Zuid-Holland 2016 in ontvangst uit handen van professor Pier Vellinga.

Maskerade

Als winnaar is het Maskerade-project gekozen, dat staat voor duurzame woningen met een minimale impact op de leefomgeving. Dit gaat verder dan een nul-op-de-meter (energieneutrale) woning. Ook bij de keuze van bouwmaterialen wordt afgewogen wat de impact van de productie ervan is op het milieu. Grondstoffen die gebruikt worden bij de bouw zijn van hernieuwbare aard. In alle opzichten wordt de impact van de bouw op de leefomgeving geminimaliseerd en dus verduurzaamd.

Gezonde leefomgeving

D66 Zuid-Holland vindt een gezonde leefomgeving voor alle inwoners van onze provincie belangrijk. Daarom organiseert D66 Zuid-Holland jaarlijks de verkiezing van de Duurzaamheidsprijs Zuid-Holland. Met de uitreiking van de prijs willen we inwoners, ondernemers en overheden stimuleren het belang van een gezonde leefomgeving samen met ons te onderstrepen. D66-Statenlid Anneke Wijbenga: “Met het uitreiken van de Duurzaamheidsprijs willen we lokale overheden stimuleren aandacht te besteden aan duurzaamheid bij projecten in hun gemeente. De Maskerade-woning in Heijplaat bewijst dat het loont als gemeenten voor de optimale offerte gaan in plaats van de goedkoopste. Als het aankomt op een gezonde leefomgeving is goedkoop namelijk vaak duurkoop.”

Vorige jaren

Eerdere winnaars van de Duurzaamheidsprijs Zuid-Holland waren Restaurant Aan Zee (2015), Milieubarometer Papendrecht (2014) en Kwekerij Ammerlaan (2013).

Zie ook