vrijdag 17 mei 2013

Een kwart miljoen euro voor uitgraven bunkers Atlantikwall

De provincie Zuid-Holland stelt €250.000,- beschikbaar om de bunkers van de Atlantikwall voor het publiek toegankelijk te maken.

Deze unieke verdedigingslinie is tijdens de oorlog door de Duitsers aangelegd langs een groot deel van van de Europese kust om de geallieerden te stoppen. Ook in Zuid-Holland kan men nog grote delen van de Atlantikwall terugvinden. De meeste bunkers liggen echter onder een dikke laag zand. Het uitgraven van de bunkers gebeurt door vrijwilligers. Naast het ondersteunen van de vrijwilligers maakt de subsidie het mogelijk om een app te ontwikkelen voor de smartphone waarop meer informatie staat over de Atlantikwall. D66-Statenlid Geertjan Wenneker is enthousiast: "De Atlantikwall is een belangrijk kenmerk in het Zuid-Hollands landschap uit de relatief recente historie. Dankzij de vrijwilligers – en met de subsidie van Zuid-Holland – blijft dit cultuurerfgoed met een belangrijk verhaal behouden. Daar is D66 trots op."

De subsidie van de provincie komt uit het programma Erfgoedlijnen. D66-Gedeputeerde Han Weber heeft het programma Erfgoedlijnen gelanceerd om monumenten die binnen een geografische structuur liggen zichtbaarder met elkaar te verbinden. Andere erfgoedlijnen zijn de landgoederenzone en de trekvaarten in Zuid-Holland. Er is in totaal 14 miljoen euro beschikbaar voor zeven erfgoedlijnen.

Kijk voor meer informatie over de Atlantikwall op www.atlantikwallmuseum.nl