maandag 30 november 2009

Debatcultuur in Zuid-Holland

Terwijl Alexander Pechtold in 'Zomergasten' enkele ideeen uit over de debatcultuur in de Tweede Kamer vindt ook – op bescheiden niveau – een discussie plaats over hoe het debat in de staten van Zuid-Holland verbeterd kan worden. Immers – zo is de algemene opvatting – het debat is voorgekookt en daarmee weinig uitdagend voor politici, maar al helemaal niet voor de inwoners van Zuid-Holland.

Dus, wat ga je daar dan aan doen? Ideeen buitelen over elkaar heen: we moeten een half uur later beginnen, of zelfs de Statenvergadering naar de middag verplaatsen of misschien toch maar naar de vrijdag. Persoonlijk ben ik van mening dat deze wijzigingen aan de buitenkant, weinig effect hebben op waar het daadwerkelijk omgaat. Waar het daadwerkelijk omgaat is de debatcultuur in Zuid-Holland. Als het echt ergens op aankomt zie je dat de coalitiepartijen bij elkaar kruipen en een compromis voorbereiden, zodat in een commissie- of statenvergadering er weinig spannende discussies zijn. Immers, de grote partijen hoeven hun best niet meer te doen om wat uit debat te slepen, want die fase is al gepasseerd.

En dat verander je niet door te gaan schuiven met aanvangstijden, of zelfs met dagen. Mijn idee: durf als partij overtuigd te zijn van je standpunt en daarmee ook het vertrouwen te hebben dat je daarmee de discussie aankan in een commissie of de statenvergadering. Alleen dan wordt het debat weer aantrekkelijk.