maandag 30 november 2009

D66 stemt tegen de RijnGouweLijn-West, maar voor ruimtelijke reservering

Fractievoorzitter Geertjan Wenneker: “D66 ziet niet de meerwaarde van de RGL-West tussen Leiden en de kustplaatsen Noordwijk en Katwijk. Het project is peperduur, reizigerscijfers gaan omlaag, er is weinig draagvlak onder de bevolking, en het gaat ten koste van het busvervoer in de Bollenstreek”.
Er is bovendien een groot risico dat het Rijk niet bij zal dragen aan de financiering van het project; als de Provincie dan bij zou moeten leggen kost dat nog eens tientallen miljoenen extra.

D66 hekelde de manier waarop de coalitiepartijen èn GroenLinks optraden op dit dossier. Wenneker: “De al oude ‘wij-weten-wel-wat-goed-voor-u-is’-mentaliteit kwam weer naar boven. Door te stellen dat de raadsfracties in Katwijk en Noordwijk het niet begrepen hadden en het nog maar eens moesten uitleggen aan de burgers, gaven zij blijk van de betuttelende en hooghartige manier waarop deze partijen over de inwoners van Zuid-Holland denken."

D66 Zuid-Holland heeft wel kunnen instemmen met de zogenaamde ruimtelijke reservering die door het Provinciebestuur is voorgesteld.

D66 vindt het belangrijk dat goed openbaar vervoer in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek gerealiseerd wordt. D66 wil dan ook de mogelijkheid open houden voor andere vormen van openbaar vervoer, bijvoorbeeld om de Zuidtangent (een hoogwaardige busverbinding) vanuit Noord-Holland door te trekken naar de
Bollenstreek en Leiden. Ook reizigersorganisatie ROVER en staatssecretaris Huizinga hebben ervoor gepleit de deur nog niet te sluiten voor andere vormen van goed openbaar vervoer.

Artikel uit Noordwijkse krant, 1 juli 2009: klik hier